OpenStreetMap – kartdata for syklister

OpenStreetMap

Syklister kan ikke sies å være bortskjemte med gode kart, verken på Internet, på egne PCer og GPSer eller i papirform. De store karttjenestene på nett, slik som Google Maps og Microsofts Bing har i stor grad basert seg på å kjøpe kartdata fra firma som TeleAtlas og Navteq, som har hatt veldig sterkt fokus på bilveier og så vidt jeg vet ikke har data om sykkelveier i det hele tatt. Men selv særnorske tjenester basert på data fra Norge Digitalt, slik som finn.no og gulesider.no har fullstendig neglisjert syklister. Uten å ha tilgang til datagrunnlaget er det vanskelig å si om dette er et valg bedriftene har gjort selv eller om det faktisk mangler informasjon om dette i Kartverkets datasett. GPS-kart basert på disse datasettene inneholder ikke informasjon spesifikt rettet mot syklister. Punktum. Formodentlig er markedet alt for lite, når «alle» har GPS i bilen mens bare entusiastene har det på sykkelen.

På papirfronten er situasjonen noe bedre. Syklistenes landsforening (SLF) kom for noen år siden ut med et kart over nasjonale sykkelruter, og publiserer til tider relevant ny informasjon om slike. Men for lokale sykkelruter har man stort sett vært dømt til det den enkelte kommune har funnet det for godt å lage oversikt over. Siden de aller fleste sykler i nærområdet sitt kan man i stor grad si at totalsituasjonen ligner mer på en uløst «følg prikkene»-oppgave enn et veikart.

Lyspunktet ser ut til å ligge i OpenStreetMap (OSM), et Wikipedia-lignende prosjekt hvor brukere i titusentall har gått sammen om å lage et verdensomspennende kartverk på dugnadsbasis. Så mange brukere har selvsagt ulike interesser, og derfor er det nesten uunngåelig at det finnes noen med interesse for ting som sykling, kollektivtransport eller skigåing, som derfor gjør en innsats for å bedre disse aspektene av kartet. En viktig forskjell mellom OSM og andre kart på nett er at hvem som helst kan laste ned databasen kartet er tegnet etter og gjøre nær sagt hva de vil med det. For eksempel å fremheve sykkelveier. Det finnes derfor et antall slike kart som på en eller annen måte er relatert til sykling, alt basert på det samme datagrunnlaget:

  • OpenStreetMap har et sykkelkart
  • Yournavigation.org har en tjeneste som lar deg finne korteste sykkelrute mellom to steder. (Denne tjenesten kjører på litt for trege datamaskiner og er derfor ikke alltid så lett å få et svar fra.)
  • Hikebikemap.de har et kart som primært er beregnet for fotgjengere og syklister.
  • Frikart.no lar deg laste ned kart til Garmin-GPSer med fokus på syklister og fotgjengere.
  • Fiksgatami, ikke direkte sykkelrelatert, men en tjeneste for å melde fra til kommunene om feil og mangler i veinettet.

Hovedsykkelrutene i Trondheim på OpenStreetMap.

Problemet med OSM er selvsagt, som med Wikipedia, at ingen ting eksisterer der før noen har tegnet det inn. Og siden tjenesten bare er noen år gammel er det fortsatt begrenset hva noen har rukket å legge inn. I hovedsak er storbyområdene i Norge nå godt kartlagt. Trondheim er nær komplett hva veier angår, mens det fortsatt mangler noen sykkelruter og en del gang- og sykkelstier. Oslo, Bergen og Stavanger er også godt kartlagt, men for mindre byer og småsteder er det store mangler i kartet. Prosjektet har imidlertid hatt en nær eksponensiell vekst, og det er vanskelig å tro at ikke kartdatabasen vil fortsette å vokse i høyt tempo.

Så hva er det som gjør OpenStreetMaps kartgrunnlag så relevant for syklister i forhold til andre kart? I hovedsak bunner det i friheten hver enkelt bruker har til å legge inn nye elementer, selv om de ikke passer i noen eksisterende kategorier. Ta for eksempel konseptet «sykkelheis», som det så vidt jeg vet fortsatt bare finnes én av i verden; den ligger ikke inne i så mange andre kartdatabaser enn OSM. Andre ting folk har jobbet med er:

  • Markering av sykkelbutikker og -verksteder
  • Sykkelruter
  • Hva slags veidekke som er brukt (relevant for landeveissyklister)
  • Bysykkelstativer
  • Sykkelparkering

Å bidra til å gjøre kartet bedre er relativt enkelt. Det første steget er rett og slett å bruke det. Last det ned på din egen GPS og gled deg over at kartet er gratis og at GPSen nå tar hensyn til at du ikke sitter i en bil. Når du så begynner å oppdage mangler, besøk mapdust og meld fra om dem eller lag en bruker og fiks feilen selv på openstreetmap.org. Dugnadsånden var aldri død.

Dette innlegget ble publisert i Kart, Teknologi. Bokmerk permalenken.

Det er stengt for kommentarer.