Sykkelfelt og hovedsykkelveinett

Aftenposten/Oslopuls.no skrev i går om nye tiltak som er ment å forbedre forholdene for syklister i hovedstaden.

I praksis består tiltakene av å lage egne «bokser» for syklister fremst i kryssene, med den hensikt å rette opp i det at sykkelfelt normalt opphører før kryss, og dermed gjøre at syklister føler seg tryggere, samt å gjøre sykkelfelt røde.

Det er en fin tanke, men når vi nå først er i gang med å faktisk tenke litt på syklister i trafikken, hvorfor skal det fortsatt lages farlige, smale sykkelfelt?

Dagens sykkelfelt er svært risikable steder å oppholde seg i dag, fordi bilister ser ut til å tro at den stiplede linjen representerer et usynlig, tre meter høyt kraftfelt, som hindrer syklisten i å treffe bilen eller omvendt. Sykkelfeltet fungerer i praksis som et unntak fra hovedregelen om å holde god avstand ved passering av syklist. Heldigvis er det fremdeles tillatt for syklister å sykle utenom disse feltene.

I artikkelen i Aftenposten er det også en fin illustrasjon av dette: ikke bare skal man ha ett farlig smalt sykkelfelt, men man skal ha to, det andre mot bilenes kjøreretning.

Jeg gruer meg til å lese om de første ulykkene.

Sykkelfelt kan ikke bare være 1,5 meter brede hvis harde trafikanter skal klare å holde 1,5 meter avstand til syklistene. Det må legges på en meter.

Det er en annen åpenbar fordel med brede sykkelfelt: syklister har da bedre rom for å gjøre egne unnamanøvre, med mindre bekymring for om man skal måtte velge mellom å kjøre rett inn i en hindring, sideveis inn i en bil, eller velte opp på et fortau/kræsje inn i et skilt.

Ingen by i Norge kan sies å ha et «hovedsykkelveinett» så lenge sykkelfeltene er smale.

Når det gjelder disse boksene i kryss, så tror jeg det er et brukbart tiltak – det blir åpenbart for bilister at syklistene har en plass i krysset, og det vil kanskje medføre litt mindre irritasjon over syklister som «presser seg fram» for å være fremst i krysset.

Her er det også rom for forbedring, slik at irritasjonen blir mindre når det først blir grønt lys: sett opp egne trafikksignal for syklistene som gir klarsignal fem sekunder før øvrig trafikk. Da kommer syklistene lettere ut av veien, bilistene blir mindre irritert, og konfliktnivået reduseres.

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Det er stengt for kommentarer.